همینکه وارد اتاق کارم شد. سلام کردم . آقای عزیزی که روبروی من در گوشه اتاق می نشست گفت:سلام م م م م م م م… به‌به آقا سعیدعزیز. دست خالی اومدی. شیرینی کو؟ آقای حشمتی که دم در می نشست روکرد به  آقای عزیزی و گفت: دست خالی؟!! مگه سعید ازدواج کرده. بعد رو کرد  به من و گفت. ای بی معرفت تو که می گفتی من تا چهار پنج سال دیگه زن نمی گیرم . چی شد یه دفع ازدواج کردی؟ آقای عزیزی اومد وسط حرفاش و گفت: ازداوج چی؟سعید ازدواج نکرد.

حشمتی با تعجب گفت: پس واسه چی گفتی شیرینی کو؟ آقای عزیزی خندید و گفت: سعیدماشین خریده.

آقای‌حشمتی ذوق کردوگفت: ماشین؟!!آفرین پسرآفرین.

دیگه پنج شنبه جمعه مجبور نیستیم تو خونه بمونیم.

خدا روشکر. تبریک می گم بهت. حالا چی خریدی؟

لبخندی زدم و تشکر کردم از ابراز محبت اونا و گفتم : یه تیبای 98

آقای عزیزی گفت: عالیه پسر . عالی. انشاالله یه روز بنز می خری . ما شیرینی  شو می خوریم و حالا کو شیرینی.

هنوز حرفش تموم نشده بود که مش کریم با جعبه شیرینی و پیش دستی وارد اتاق شد. دوباره همه خندیدند و هر کس یه شیرینی برداشت. از مش کریم تشکر کردم و رفتم روی صندلی ام نشستم. 

حشمتی بدون مقدمه گفت: از تیبا اطلاعات داشتی؟ گفتم: راستش نه. من هیچ چیز در باره اون نمی دونستم اما چون پسر خاله ام حمید پارسال خریده و راضی  بود من هم خریدم . حشمتی با علامت دست نشان داد که برم پیش اون و پشت کامپیوتر رو رو نگاه کنم.

حشمتی تند تند چیزهایی رو سرچ می کرد و بعد یه صفحه باز کرد  و گفت بخون این اطلاعات به دردت می خوره .

آقای عزیز گفت: حالا که تیبا رو خریده؟ قیمت خودرو رو می خوای بهش نشون بدی؟ حشمتی گفت : نه. قیمت محصولات سایپا  رو جاهای مختلفی می زنن. من می خوام اطلاعات فنی اونو نشون بدم.

گفتم: البته قیمت روز محصولات ساپیا تو سایت خودشون هم هست. حشمتی بدون این که جوابی بده گفت : بخون. بیا جلوتر. بخون .آقای عزیز پشت میزی گفت: بلندتر بخونید من هم بشنوم .

من هم صفحه ای رو که حشمتی باز کرده بود خوندم :

سایپا تیبا SX –  Saipa Tiba اولین بار در 23 آذر ماه 1387 با نام مینیاتور رو نمایی شد. آغاز طراحی این خودرو به سال 1375 باز می شود. این پروژه در سال 1383 متوقف شد و مجددا در سال 1387 بازنگری ها و تغییراتی خصوصا در قسمت عقبی خودرو اعمال شد. تیبا قطعات مشترک بسیاری با پراید، ال 90 و ریو دارد.این خودرو توسعه یافته ی پلتفرم S81 سایپا است.

 تیبا از یک پیشرانه ی 1.5 لیتری استفاده می کند که بعضا آنرا مشترک با پیشرانه ی کیا ریو می دانند که البته اینطور نیست. این پیشرانه در کنار یک گیربکس 5 سرعته قرار می گیرد و نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند. کیفیت پایین داشبرد و قطعات داخلی، صدای بسیار زیاد موتور در داخل کابین و پایداری ضعیف از مشکلات سایپا تیبا هستند.

حشمتی حرفمو قطع کرد و گفت مدل تیبای تو چیه ؟ گفتم : SX هست همینی که خوندم.

طراحی تیبا توسط شرکت ایتالیایی ایتال دیزاین صورت گرفته است اما بااین‌حال نمی‌توان انتظار بالایی از طراحی آن داشت چراکه از آغاز پروژهٔ تیبا و طراحی آن نزدیک به دو دهه گذشته است و به همین دلیل طراحی آن کاملاً قدیمی و کسل‌کننده به نظر می‌رسد؛ اما اگر به استایل تیبا با توجه به شرایط بیست سال پیش بنگریم می‌توان آن‌را قابل‌قبول دانست آن‌هم برای یک خودروی ارزان‌قیمت کوچک.

درهرحال تیبا از لحاظ طراحی بیرونی حتی در برابر خودروهای ارزان‌قیمت چینی و هندی امروزی هم حرفی برای گفتن ندارد اما به‌طورکلی این سدان ساب‌کامپکت سایپا با چراغ‌های مثلثی جلو، جلوپنجرهٔ کوچک، سپرهای یکپارچه و خطوط منحنی جانبی، لااقل از طراحی هماهنگ و یکنواختی برخوردار است که یک سر و گردن بالاتر از خودرویی چون پراید 132 قرار گرفته و با کمی اغماض و همین‌طور با توجه به کلاس و رنج قیمتی، می‌توان آن‌را قابل‌قبول دانست.

وقتی خوندن رو قطع کردم آقای عزیز گفت بذار من اینو بخونم تو سایت پدال هم توضیحاتی اومده که جالبه بعد شروع کرد به خوندن : 

تیبا همان‌طور که در پلت‌فرم اشتراکات زیادی با پراید دارد، در بخش پیشرانه نیز کاملاً مدیون این ماشین است چراکه موتور تیبا در اصل همان پیشرانهٔ پراید است که توسط شرکت FEV آلمان تقویت شده است. این شرکت حجم موتور پراید را از 1300 به 1500 سی‌سی افزایش داده و ضریب تراکم آن‌را هم افزایش داده است؛ بنابراین حالا موتور 1.5 لیتری تیبا 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. بااین‌حال هنوز هم بازدهی این موتور نسبت به موتورهای روز دنیا بسیار پایین است که بخش عمده‌ای از این مشکل به خاطر هشت سوپاپ بودن آن است.

بااین‌حال این موتور برای تیبا مناسب به نظر می‌رسد به‌نحوی‌که کشش خودرو نسبت به پراید بسیار بهتر شده و استفاده از کولر نیز تأثیر منفی کمتری روی موتور می‌گذارد. در سیستم تعلیق تیبا اما قطعات فراوانی از ریو بکار رفته است تا جایی که تعلیق جلوی آن کاملاً با ریو یکسان است و این یکی از نقاط قوت تیبا محسوب می‌شود. علاوه بر این، سیستم ترمز تیبا نیز مشابه ریو است.

صدای تلفن من که به صدا در اومد آقای عزیز خوندن را ادامه نداد. آقای حسینی نگهبان ساختمان بود . به من گفت : لطفا اگه می شه ماشیتونو جابه جا کنید آقای منصوری می خوان برن ماموریت . از بچه ها عذرخواهی کردم و به طرف پارکینگ رفتم . از این که همه بچه ها از خریدن تیبای من خوش حال بودند من هم خیلی ذوق کردم و خدا رو شکر کردم.

منبع: forsatnet.ir

خرید کتاب زبان اصلی