محسن پرویز از نشست “بخشهای در حال رشد عمومی و خصوصی در صنعت نشر: افق نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مجازی” گفت:
نمایشگاه های کتاب تأثیر مثبتی در کار کتابفروشی ها دارند
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ، نشست “توسعه بخشهای دولتی و خصوصی در صنعت دانلود کتاب نشر: افق نمایشگاه بین المللی کتاب تهران” از سری جلسات تخصصی در اولین نمایشگاه کتاب مجازی تهران با حضور محسن پرویز (رئیس انجمن ایرانیان) است. قلم و مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران).

افزایش عناوین کتاب ها به معنای آسان ساختن ایده ها است
در ابتدای جلسه پرویز با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمانی که خرید کتاب داستان شاهد اتفاقات مثبتی در زمینه نشر بودیم ، گفت: مهمترین لحظه تعداد کتاب های منتشر شده و موضوعات آنها در هر سال است. در واقع تعداد عناوین کتاب منتشر شده در سال 1955 یا 1956 کمتر از 1000 عنوان است ، اکنون این تعداد بیش از صد برابر است که نشان می دهد کارهای زیادی در زمینه تولید کتاب انجام شده است.

وی افزود: وقتی تعداد عناوین کتاب افزایش می یابد ، به این معنی است که مردم می توانند با سهولت بیشتری ایده تولید کرده و آثار خود را به مردم عرضه کنند. در زمینه های دیگر ، مانند موسیقی ، سینما و تئاتر ، رشد خوب و قابل قبولی کتابناک مشاهده شده است. به تعبیری کتاب صوتی می توان گفت که با رشد سریع همراه بوده است.

وی با اشاره به اینکه نکات مثبت و منفی زیادی در این زمینه وجود دارد که در برخی از روزها نقاط ضعف برطرف شده و حتی ممکن است به موقع برگردانده شود ، اظهار داشت: یکی از نقاط ضعف مشکل کتابفروشی ها است. در حالی که زمینه تولید اندیشه ما در حال رشد است و برای نویسندگان این امکان وجود دارد که نتایج فکر و توانایی خود را در زمینه های مختلف ارائه دهند ، اما این تولیدات باید از طریق ابزارهای مختلف مانند کتابفروشی ها به مخاطب برسد. با این وجود در زمینه کتابفروشی ها نتوانسته ایم زیرساختی فراهم کنیم و نتیجه آن کمبود این فضای فرهنگی در بسیاری از شهرها است.

تعداد کتابفروشی ها در حال رشد است
رئیس هیئت مدیره انجمن قلم های ایران ادامه داد: اگرچه ما قبل از انقلاب در این کتاب کودکانه شهرها کتابفروشی نداشتیم اما نکته این است که با رشد فکر و تولید این کتابفروشی ها با ارائه کتاب و ایده ، رشد چندانی نداشته و این یکی از نقاط ضعف است. ” ؛ البته ، در آمار کلان ، ممکن است تعداد کتابفروشی ها افزایش یافته باشد. برخی وارد این حوزه شدند و بعداً فهمیدند که این نیازهای تجاری آنها را برآورده نمی کند ، بنابراین از آن فاصله گرفتند.

وی همچنین تأکید کرد: “این بدان معنی است که ما نمی توانیم برنامه ریزی کنیم که این حجم از محصولات به مخاطب برسد و بتوانیم با آن ارتباط برقرار کنیم و گردش مالی داشته باشیم. همچنین ، برنامه های مختلفی که در زمان های مختلف برای انتقال کتابفروشی ایران پیپر از یک مکان تجاری مناسب اجرا شد ، بسیار موفقیت آمیز نبود.

پرویز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را نوعی مغازه خواند و گفت: در آن زمان ، برنامه مسئولان این حوزه کتاب خارجی تلاش برای تلفیق جنبه های کتابفروشی ها و نمایشگاه ها بود. جنبه فروشگاه یک نیاز را برآورده می کند و جنبه نمایشگاه به یک نیاز پنهان پاسخ می دهد زیرا مخاطب را از وقایع کتاب آگاه می کند.

ما از افزایش قیمت کتاب جلوگیری کردیم
دانشکده دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه یارانه کتاب در ماده 104 برنامه چهارم توسعه ، یک تعهد قانونی برای تولید یارانه از تولید به مصرف کننده ایجاد کرده است ، گفت: کتاب پیشگام بود و کار ما کارشناسی بود.

خرید کتاب زبان اصلی